Book Haul Time | Juni - Del ett

Under tiden som jag inte skrev på bloggen så samlade jag på mig lite böcker, chockerande. Nog att jag har tagit det lugnt med bokshoppandet de senaste månaderna just för att jag har många olästa böcker i min bokhylla som jag hellre vill prioritera innan jag köper nytt. Men ibland kan man bara inte hålla sig. 

För att bespara er från att läsa en halv roman så kommer jag dela in denna haul i två delar, inte för att det är överdrivet mycket böcker. Men jag vet att ibland kan det vara lite svårt att hålla koncentrationen uppe under långa texter. 

 
Btw, Jag har tagit vissa beskrivningar på böckerna från adlibris hemsida då jag inte har läst böckerna än så jag kan inte beskriva dem rättvist nog. 
 

Rosenmiraklet av Jean Genet | Goodreads
"I Rosenmiraklet [1946] återger Jean Genet sina erfarenheter inifrån franska fängelser på tjugo-, trettio- och fyrtiotalen.Det blir mer en världsförklaring än en bekännelse. Den katolska moraliska ordning som Genet inpräntats sedan barnsben återkastas i en inverterad version, där en mördare dyrkas som ett helgon. Kedjorna på den dödsdömde mördaren och våldtäktsmannen Harcamone förvandlas till vita rosor inför berättarens hänförda blick. De brutala övergreppen på ungdomsanstalten i Mettray minns Genet i ett paradisiskt ljus, medan fängelset Fontevrault alltid var den helgedom mot vilken hans barndomsdrömmar steg upp."

Jag vet faktiskt inte mycket om Genet, jag har inte hört många nämna honom under min livstid. Men de som väl har läst något av honom säger att hans böcker är bra. Rosenmiraklet är kanske inte hans mest populäraste bok eller den som fått mest kärlek. Men storyn samt författaren intresserar mig samt så tycker jag om de olika omslagen på hans böcker (Jag är en sucker för snygga killar om man säger så). Men ja, det kommer nog bli en intressant läsning. 
 
 
 

För Mycket Lycka av Alice Munro | Goodreads
"För mycket lycka består av tio hudnära berättelser. Alice Munros humanism är unik, hon har hyllats världen över för sin förmåga att beskriva livsöden med en ojämförlig värme. "
 
Jag kommer ihåg att jag läste Munros korta berättelse "Dimensioner" i engelskan för något år sedan, en berättelse som verkligen fastnade hos mig. Den var kort, underbar och chockerande. Ända sedan dess har jag velat läsa mer av det hon skrivit men har aldrig riktigt fått tummen ur röven och köpt en av hennes böcker - tills nu. 

Hennes böcker är enkla att läsa men historierna är inte alltid enkla att förstå och kräver lite eftertanke. Vet du inte hur Alice Munro skriver så är det enbart korta berättelser som sen sätts samman för att bilda en bok. Hon är en mycket känd författare, speciellt efter att hon fick nobelpriset i litteratur år 2013. Jag ser fram emot att få läsa en liten kort historia här och där av henne. Perfekt att ha som ett litet avbryt mellan de andra böckerna man läser. 
 
 
 
 

De Fördömda av Joyce Carol Oates | Goodreads
"Våren 1905 slår en förbannelse klorna i ett antal aristokratiska familjer i den fridfulla amerikanska universitetsstaden Princeton. Den unga bruden Annabel, barnbarn till före detta rektorn Winslow Slade, blir bortrövad från altaret av en mystisk främling vid namn Axson Mayte - att döma av vittnesmålen en man med många skepnader.

Inom kort drabbas stadens privilegierade av en rad fasansfulla och oförklarliga händelser. Något mörkt och farligt tycks ruva i skogarna, fler unga flickor försvinner, ex-president Grover Clevelands avlidna dotter börjar visa sig i människors sovrum och den uppåtsträvande Woodrow Wilson försöker hålla huvudet kallt inför en konkurrent om rektorsämbetet som inte tycks sky några medel. 

I en stuga i stadens utkant drömmer författaren Upton Sinclair om revolutionen och om att få träffa sin förebild Jack London, medan Josiah Slade, Annabels bror, ger sig själv uppdraget att, mot alla odds, ta reda på vad som har hänt hans försvunna syster."
 
Jag vet egentligen inte mycket om denna bok. Men jag vet vem Oates är och har varit intresserad av att läsa något av henne under en längre tid. Att det just blev denna boken var av anledningarna 1: Storyn verkar bra samt spännande. 2: Omslaget var snyggt. 3: Det finns en karta i boken som illusterar staden som jag antar storyn utspelar sig i och som många andra så är jag en sucker för kartor i böcker. Nu kanske du tror att jag är en jäkligt ytlig person som baserar mina inköp på hur en bok ser ut. Och det har du rätt att tro. En riktigt snygg bok som är välplanerad vinner alltid över en bok som inte lever upp till samma standar. 


Den Utstötte av Michelle Paver | Goodreads
Första delen i serien Bronsdolken. Jag kommer ihåg när jag var yngre så läste jag Pavers serie "Vargbröder", en serie jag fullkomligt älskade. Den var spännande, intressant och fick din puls att slå i tusen, i alla fall när man var 12. Så när jag såg denna bok stå i affären till nedsatt pris så kunde jag inte motstå. Mitt barnasinne skrek efter lite nostalgi i form av litteratur. Så jag tvekade inte ens utan la ner boken i kundkorgen och gick därifrån med ett leende. 

Jag vet egentligen inte vad boken handlar om, och jag bryr mig inte. Jag tänker läsa den enbart för att få uppleva lite av det som jag upplevde när jag var yngre. Boken kanske är skit och kanske inte alls tilltalar mig såhär tio år efter att jag läste "Vargbröder". Men jag är i alla fall exalterad över att få läsa denna bok. 
 
Btw, boken har en karta! 
 
 
 
 

Cinder av Marissa Meyer | Goodreads
Hänger du något på booktube så borde du veta vilken bok detta är. Det är första boken i en serie av Meyer som alla pratar om. Det är just därför som jag köpte den. När en bok är extremt hypad som denna är så kan man nästan inte låta bli. Det måste ju vara något speciellt med den annars skulle väl inte så många läsa den? 

Boken är egentligen en återberättelse, eller den har tagit inspiration i alla fall, ifrån Cinderella (Askungen). Fast twisten är att det utspelar sig i framtida Nya Beijing där Androider och människor lever med avancerad teknik och i Nya Beijing så pågår det en dödlig pest som plågar människorna. Cinder hon själv som första boken handlar om är en Cyborg (en organism som består av såväl biologisk vävnad som syntetiska delar) och hon jobbar som mekaniker. Hon är en andra klassens medborgare med ett mystiskt förflutet, vars styvmamma klandrar henne för hennes styvsysters sjukdom. Sen så kommer det en Prince charming in i bilden och Cinder hon själv slits mellan plikt och frihet - Ja, det var den korta förklaringen på boken. 
 
De andra böckerna i serien handlar om olika karaktärer i samma värld som också är löst baserade på sagofigurer. Det är just det konceptet som får mig intresserad i denna serie. 
 

1914 av Peter Englud | Goodreads
"Skyttegravar, taggtråd och ett ofattbart och poänglöst mänskligt lidande. Hundra år efter det första världskrigets utbrott kan vi tydligt se hur händelseutvecklingen skulle leda till en tragedi. För människorna som levde och dog i kriget, eller såg det närma sig vid horisonten, var dock bilden inte alltid lika självklar.

Med sin bok Stridens skönhet och sorg har Peter Englund givit ett nyskapande bidrag till det första världskrigets historia. Genom att utgå från högst verkliga människoöden, i de flesta fall okända personer vars liv fallit i glömska, hittar han ett nytt sätt att skriva historia."
 
Jag nämnde i min "Pojken I Randig Pyjamas" recension att jag läser alldeles för lite historiska böcker. Så jag bestämde mig för att köpa just denna. Peter Englund är en känd svensk författare som skriver om historia på ett sådant sätt att folk faktiskt inte somnar när de läser det. Jag har nu bara läst en liten del i hans bok men vad jag har läst så verkar den helt underbar. Han sätt att förmedla historik kan nog få vem som helst att bli intresserad. Boken har även kartor och bilder som får hela upplevelsen av att läsa den att bli mycket bättre. 
 

När finland var sverige av Herman Lindqvist | Goodreads
"I nära 700 år – från någon gång på 1100-talet till 1809 – var Sverige och Finland samma land. Följaktligen var alla landets invånare svenskar, även de som talade finska, samiska eller tyska. När riket utvecklades och alltfler landskap norr, söder och öster om Mälardalen knöts till Sveakungen fick alla så småningom samma rättigheter och skyldigheter. De fick samma lagar, samma kyrka, samma skolor. De styrdes av samma kung och samma riksdag och de kämpade under samma blågula fana. Huvudstaden hette Stockholm och låg mitt i riket.

Sverige utkämpade under denna tid trettiofyra krig med Danmark, trettiotre med Ryssland, två med Norge, men naturligtvis inget med Finland, eftersom Sverige och Finland var samma land. 

Under de 700 åren fick Finland städer och samfärdsel, skolor, universitet, grundlagar och konstitution, och när Finland blev ryskt storfurstendöme fortsatte det att utvecklas på sin svenska grund. Det svenska är så inflätat i det finska att om man drog ut den svenska tråden ur Finland historia skulle väven falla isär."

Påtala om kända svenska författare som skriver om historia så har vi även Herman Lindqvist. Liknande Peter Englund så har även han fått människor att läsa om historia i flera år. Även han kan skriva på ett sådant sätt att historia blir roligt för dem som kanske inte intresserar sig så mycket av det men ändå vill lära sig. 


P.s I still love you av Jenny Han |Goodreads
Vad hade ett inlägg varit utan att nämna Jenny Han? Det går ju bara inte. Detta är uppföljaren och avslutet(?) till Lara Jeans historia, första boken heter "To all the boys I've loved before" vilket jag även har gjort en recension på som du kan läsa Här

Med risk för att spoila så tänker jag inte berätta något om handlingen, vill du verkligen veta vad boken handlar om så kan du alltid besöka Goodreads genom att klicka på länken ovan. Men har du inte läst första boken så avråder jag dig att göra det för du kommer bli spoilad. Läs istället min recension på första boken och se om det skulle vara en bok som du skulle gilla. Kan ju även nämna att första boken var ej min favorit och inte Jenny Hans bästa bok som jag läst, men eftersom det är Jenny Han och eftersom historien ändå höll mig nyfiken och road så bestämde jag mig för att plocka upp denna bok och läsa den. Måste ju veta vad som kommer hända. 

Har du aldrig läst en Jenny Han bok innan så säger jag det igen, GÖR DET! Dem är perfekta att läsa nu under sommaren, du läser ut dem på en dag och du kommer antagligen älska dem. Börja med att läsa boken "The Summer I Turned Pretty", den finns både på engelska och svenska. 
 
 
 

Room av Emma Donoghue | Goodreads
Jack är fem år gammal och han bor med sin mamma (Kallad Ma). De bor i ett rum som är låst. Dem har ingen nyckel. Jack och Ma är fångar. 
 
Det är beskrivningen till denna bok, bara några få meningar. Sådana beskrivningar fångar alltid mitt intresse då de är mystiska. Vad jag hört så är det bäst att veta så lite om boken som möjligt innan man skall läsa den, det är då den är som bäst. Men jag vet att själva boken utspelar sig ifrån en femårings ögon, vilket väcker mitt intresse. Jag var lite orolig över att själva texten kanske skulle vara för enkel eller jobbig, eftersom det ändå är en femåring som berättar berättelsen. Men vad jag har hört så skall det inte alls påverka historien utan istället förbättra den. 

Själva boken har fått mycket beröm och vunnit några priser, vilket enbart kan visa att det är många som gillar denna bok. So I'm sold! 
 
 
 

Fortsättning följer... ;)
Lämna kommentar publicerat i Haul, böcker;
Taggar: Bookgasm, Böcker, bok, books, contemporary, haul, läsa, mysteri, ya