Recension - To All The Boys I've Loved Before

Info
      Bok 1 av 2
      Författare: Jenny Han
      Utgiven: 2014
      Utgivare: Simon & Schuster

Goodreads

Handling: Lara Jean, Näst yngst av tre systrar som bor hemma med deras pappa. Hon är inte jättepopulär, men ändå ingen outcast. Istället för att gå ut på helgerna så spenderar hon dem hellre med sina systrar. Hon har aldrig varit kär, eller jo, fast när hon blir kär i en kille så skriver hon ett brev där hon förklarar sin kärlek och sen gömmer hon breven i en hattlåda under hennes säng, i denna hattlåda så ligger nu 5 olika brev till olika killar. Men en dag så är breven borta, någon har skickat iväg dem utan att Lara Jean visste om det. Killarna som har nu plötsligt fått ett kärleksbrev i handen är förvånade och Lara Jean vet inte vad hon skall göra. Kommer allt fallera? Eller kan det faktiskt komma någor bra ut ur hela denna händelse?

Vad jag tycker: Jenny Han, en av mina favoriter. Hon lyckas alltid skriva snabba, roliga och mysiga berättelser, riktig "Feel-good" känsla över alla hennes böcker. Denna bok är lite av en typisk romantiskt komedi, men inte enbart (För hade den varit det så hade jag inte tyckt om den lika mycket som jag gör), utan den handlar också mycket om familjerelationer, hur en stark familj blir när stora förändringar händer. Boken handlar om syskon, deras kärlek och tillit till varandra och vad som händer när man bryter denna tillit. Det är detta som gör att denna bok blir underbar att läsa (Och såklart, Jenny Han's humor). Jenny Han får även ett plus pågrund av att hon skriver om en tjej och en familj med asiatiskt ursprung, i en värld överfylld och över porträtterade av privilegierade, vita karaktärer så är det skönt med omväxling, något annat. Ungdomsböcker har alltid liknande karaktärer i sig, så alla författare som går utanför dessa "boxar" får ett plus av mig. Det behövs mer omväxling och synvinklar inom litteraturen, framför allt inom litteraturen som är inriktad till yngre.

Dock så är Lara Jean fortfarande en privilegierad ungdomtjej, över medelklass och bortskämd. Hon är från stund till stund en väldigt frustrerande karaktär. Hon klagar och gråter över vissa saker och tycker väldigt synd om sig själv, över små saker. Det är i sådana situationer som jag vill sträcka mig in i boken och ge henne en örfil. Sen tycker jag att Jenny Han kunde ge sin karaktär ett annat namn än Lara Jean, det låter väldigt pretentiöst och i början så är det ett namn som inte flyter på i texten, varför kallades hon inte Lara? Men ja, Jenny Han gillar ju att skriva om sina prilivigerade, lite överklass samt lite smått pretentiöst karaktärer. Dock så är hon en jävel på att skriva om relationer och kläder (Seriöst, i alla hennes böcker så beskriver hon kläder i sådan detalj. På ett sätt gillar jag det, på ett annat sätt så känner jag att det kan blir lite väl för ytligt)

Största nackdelen med denna bok, att den är för kort! När du har kommit till sista sidan så kommer du sukta efter mer (det gjorde jag i alla fall). Den slutar på ett sådant sätt att man bara kräver mer. Men ta det lugnt, uppföljaren kommer den 26 maj, 2015! (Så ett litet tag till)

Det händer mer saker i boken såklart, kontrakt om fejkförhållande, bråk som bara systrar kan ha, storbak i köket samt triangeldrama. Men detta är saker som du måste läsa boken för att förstå!

Omdöme: Vill du ha en bok som du kan läsa fort, som kommer göra dig varm i kroppen och som kommer få dig att skratta lite då och då? Well, du har en vinnare. Jenny Han är en mycket populär författare och det är många som älskar hennes böcker, av goda anledningar. Hon har en förmåga att skriva, till ytan, ganska typsika, romantiska böcker, men som senare blir mer komplicerade, mer komplexa.
Boken får en 4/5 av mig, jag ville ha lite mer, ville att Jenny Han kanske skulle gå lite mer utanför sin box i denna bok. Men hon gör det hon vet bäst, men i nästa bok/serie som hon skriver så hoppas jag att hon kanske inte skriver om en modemedveten, privilegierad, överklass tjej som förstorar alla problem. Just sayin'

Här har du omslaget till uppföljaren! #Bookgasm

Du kan köpa boken (på engelska)
Inbunden här eller här