Recension | Skräckens cirkus

Info
      Bok 1 av 12 i Legenden om Darren Shan - serien
      Författare: Darren Shan
      Utgiven: 2002
      Utgivare: Little, Brown Young Readers

Goodreads

Handling: "Darren, 13 år, lever ett vanligt liv med fotboll, läxor och kompisar. En dag kommer han över biljetter till Skräckens cirkus. Sedan dess är ingenting mer sig likt i Darrens värld. En bok för barn i mellan- och högstadiet som gillar när det blir lite läskigt. Boken är full av oväntade vändningar och omöjlig att lägga ifrån sig, utom när man måste bita på naglarna."

Vad jag tycker: Tänkte börja med att säga att jag vet att detta inte är en bok som är ämnad för min åldersgrupp, men vem bryr sig om sådant egentligen? Boken i sig är väldigt kort, lite över 200 sidor, språket är enkelt eftersom det är anpassat efter en yngre åldersgrupp än min samt så är storyn snabb och spännande.

Med risk för spoilers, då boken är kort och det händer saker hela tiden i boken, så kommer jag inte diskutera handlingen så mycket. Hoppa in på Goodreads om du vill ta reda på lite mer om boken.

Bilden över är ryggarna på de tolv böckerna i den engelska uppsättningen, tillsammans bildar de titeln på serien "Cirque Du Freak". Nu lånade jag första boken på biblioteket. Men om jag en dag kommer köpa dessa böcker så är det denna upplaga jag kommer köpa, jag vill ha dessa i min bokhylla! *Bookgasm*

Det är något helt underbart med "Barnböcker". De är perfekta att läsa när man inte orkar med långa beskrivningar på bergstoppar eller utdragna romantiska scener eller överdramatiska karaktärer. De är oftast underhållande och går direkt på kakan. Boken om Darren Shan (som är skriven av Darren Shan) skall verka vara en sann berättelse, hur sann denna nu är får du avgöra själv. Men det är just därför karaktären samt författaren delar samma namn. Serien är populär bland både yngre och äldre. Första boken kanske inte är den mest välskrivna eller mest imponerande, men den var tillräcklig. Jag har hört att själva skrivsättet samt karaktärsutvecklingen i serien blir mycket bättre ju längre in i serien man kommer, och eftersom alla böcker är ganska små så läser man nog igenom serien ganska fort. En bok om dagen skulle man lätt klara.

Jag njöt verkligen av denna bok, jag blev snabbt fäst vid storyn och själva karaktären själv. Darren (Huvudkaraktären i boken) är rolig, intressant och kanske lite naiv. Darren Shan målar upp och fångar en 13 årings tankesätt på ett bra samt realistisk sätt, enligt mig, till skillnad från John Boyne (Okej, jag skall sluta slänga hat emot "Pojken i randig pyjamas" nu... vill du veta mer så klicka på länken). Sen att det hände alltid någonting, storyn stod aldrig still och inväntade något, gjorde att hela upplevelsen blev fartfylld och jag hade läst alla 200+ sidor innan jag ens hann reflektera över hur fort jag läste dem.

Det finns även en film som är baserad på boken och serien, har ej sett den men vad jag har hört så blev den en besvikelse som fick fansen till böckerna att gråta, vem är chockad?

Självfallet så har storyn hål i sig och självklart så är den inte det bästa jag har läst. Men den är underhållande, snabb och spännande och hade vissa vändningar i storyn som jag inte var beredd på. Jag rekommenderar den till er alla som känner för att ge er på en lång serie med spänning, vampyrer, spindlar samt action. har ni även yngre barn eller är 10-15 år själva så rekommenderar jag denna bok ännu mer. Jag tror att många skulle uppskatta serien i alla fall. Den är förvånansvärt läskig för att vara en "barnbok".

Också bara för att nämna, denna bok har nästan enbart manliga karaktärer. Det finns en mamma, dock så har hon en väldigt liten roll. Sen så har huvudkaraktären en syster med, som är med i ett litet hörn av storyn. Syskonrelationen är fin, men jag skulle velat ha lite mer av det hela och mer kvinnliga karaktärer hade inte skadat. Detta är en äldre serie och den är lite gotisk, så jag tror att Darren Shan skrev boken för att den skulle passa och göra så att yngre killar kunde relatera enklare till karaktären, då det antagligen var hans inriktade publik som skulle läsa hans bok. Men fortfarande, lite för mycket korvfest. Kanske blir bättre senare i serien,

Jag kommer i alla fall fortsätta med serien och se hur karaktärerna samt storyn utvecklas.

Omdöme:
Tre stjärnor blir denna bok tilldelad. Jämförelsevis med betyget och vad som jag sagt ovan så går de kanske inte hand i hand, då tre stjärnor kanske känns lite lågt. Men även om storyn och karaktärerna var bra så kan jag inte undkomma att det inte var en berättelse som fastna i minnet och skrivstilen var fortfarande lite för platt. Jag tror att ju längre in i serien jag kommer komma ju bättre kommer allt bli och då kommer även betyget höjas. Det var en bra start på serien, men kanske skulle behövt lite mer. Får hoppas på att den blir bättre och inte uttjatad.

Du kan köpa boken på:
Engelska Här eller Här
Svenska Här eller Här