Recension | Kapitulera omedelbart eller dö

Färger, dödssynder, drömmar, Cherry Red, Posion Green, tonårsdramor och en massa annat. Mycket händer men ändå så händer ingenting. Hur skall man förklara denna bok egentligen? 
 



      Info
      Författare: Sanne Näsling
      Utgiven: 2011
      Utgivare: Rabén & Sjögren
     
      Goodreads






 
         







Handling: Folk i skolan säger att Lovely är sjuk i huvudet. Men Mary älskar henne över allt annat. För Mary och Lovely är livet ett krig mot en sorglig tillvaro. De är brådmoget intellektuella och barnsligt lekfulla. Tillsammans vet de att det alltid är bättre att dö än att kapitulera för det normalvidriga. Det är bara för dem som ger upp som döden blir livshotande.

Kontrasten mellan den grå tillvaron, med mammas meningslösa man Göran och alla idioter i högstadiehelvetet, och det färgsprakande livet med den storslagna Lovely skär som en skimrande reva genom Mary. Men ibland krockar världarna på smärtsamma sätt
 

Vad jag tycker: Hade jag läst denna bok när jag var fjorton-femton år så hade jag antagligen älskat den. Jag hade läst den om och om igen och förälskat mig i karaktärerna samt citerat den dagligen. Men nu är jag tjugotvå och även om boken har en viss charm så vill jag ha mer ut av det jag läser. 
 
Citat ur boken:
"Lovely? 
Ja.
Jag undrar om du kan förklara vad tid är?
Visst, älskling. Tiden är en perversion. En av de finaste sorterna."

Handligen i denna bok är svår, då den egentligen inte har någon enligt mig. Du följer dessa två tjejer i deras vardag där de håller på med sina "galenheter". De är charmiga på sitt sätt. Vissa skulle nog förklara deras betende som konstigt, vilket det antaglien är. Men om jag tänker tillbaka på min egna ungdom så var jag nog ganska lik dem på vissa sätt. 
 
När jag läste klart boken så hade jag det svårt att samla mina tankar kring den, jag gillar den samtidigt som jag ogillar den. Jag gillar karaktärerna, vänskapen och deras flummiga sätt att vara. Jag ogillar brist på handling, på hur mycket frågetecken som uppstog när jag läste denna bok och hur saker kändes bara helt malplacerade. 
 
Jag kan inte säga så mycket mer om denna bok, då det inte finns så mycket att berätta om eller recensera. Detta är en bok som man antagligen älskar eller hatar och något man måste läsa samt ta reda på själv för att förstå. Är du runt 15 år så måste du läsa denna, äru inte runt 15 år så kanske detta är en bok du borde avstå ifrån. Dock så tar boken inte mer än några timmar att läsa igenom, så du kan ju alltid ge den en chans även om den inte känns som din smak. 
 
Boken får dock en extra stjärna pågrund av språket och intelligensen bakom varje ord som används. 
 
En sida från boken

Omdöme: 
Vare sig om boken är charmig och mysig så kräver jag mer handling. När jag läser en bok och undrar "Vafan har personen rökt?" så visar det nog på att detta inte var en bok för mig. Men jag kan förstå varför folk älskar den. 
 
Du kan köpa boken:
Här eller Här
 
"Man måste för fan prioritera!"