Topp 10 - Böckerna du redan borde ha läst

Här kommer fortsättningen på min topp 10 böcker år 2014! 
 
 plats 5 har vi: Two Boys Kissing av David Levithan
David Levithan... Denna man kan skriva, det må jag säga. En vacker, kort bok. Du läser slut den på en dag men den kommer finnas i dina tanker i flera dagar efteråt. Den är vacker, poetisk och en av de få böcker som handlar om homosexuell kärlek.  

Boken är baserad kring flera olika killar, med olika liv och olika historier. De har inte mycket gemensamt förutom att de fallar för andra killar. Men förutom det så är deras liv helt olika. De mesta i boken handlar om två killar som skall slå världsrekord i världens längsta kyss. Sen så går historiena åt helt olika håll, men kyssen är som en röd tråd genom hela historien. 

Boken läses från perpektivet av avlidna homosexuella män som dog i AIDS, dessa män följer efter dessa killar och vakar över dem, detta gav boken ett väldigt intressant och starkt intryck. Den tar upp väldigt många ämnen som homosexualitet, självmord, familjeproblem, transexualitet, vänskap och kärlek. Men det boken gör bra är att ta upp dessa ämnen men utan att det blir självklart. Boken handlar fortfarande mest om personerna och deras personligheter. Böcker om homosexualitet brukar mest cirkulera omkring just det, homosexualitet, men Levithan låter homosexualiteten bli en undergenre och låter sina karaktärer lysa istället. 
 
Du kan läsa mer om boken på Goodreads
 
Du kan köpa boken 
På svenska här
På engelska här


På plats 4 har vi: The 5th Wave av Rick
 Yancey
Till skillnad på böcker med viktiga budskap så har vi här, The 5th Wave. Wow. Detta är en dystopi, såsom alla ungdomsböcker är nu förtiden. Denna bok är dock, enligt mig, bättre än de flesta dystopier och står på toppen tillsammans med Hunger games.
 
Boken följer Cassie, en sarkastisk och stark tjej, som är en av de få överlevare kvar och hon inväntar den femte vågen. Allt hon håller kär, hennes familj och vänner är döda. Alla har blivit utrotade. Ca 98% av jordens befolkning har dött. Hon är ute på ett uppdrag för att hitta sin bror, som har blivit kidnappad och hon vet inte ens om han fortfarande lever, men det är det enda hoppet hon har kvar. 

Boken är actionladdad, fartfyllt och grymt bra. Yancey använder språket på ett otroligt bra sätt och jag skulle rekommendera att läsa denna på engelska så att du kan ta del av den poetiska skrivstilen. Som väntat så innehåller boken många tvister och svängar, den tar dig på en berg- och dalbana. Man blir helt enkelt fast i boken och kan inte sluta läsa den. Utan att spoila för mycket så tänker jag helt enkelt säga att... Aliens är väldigt intressanta. 
 
Du kan läsa mer om boken på Goodreads
 
Du kan köpa boken
På svenska här
På engelska här
 
På plats 3 har vi: Animal Farm av George Orwell
Om du aldrig hört talas om denna bok... Nej men vad är det jag säger, såklart så har du ju hört talas om denna 
bok, hur kan någon människa i världen har undgått det? George Orwell,
en av de största författarna och Animal Farm, en av de största böckerna (lite irionisk då boken är på 97 sidor). 
 
Animal Farm handlar om en djurfarm, där djuren gör revolt emot människorna som sköter gården och sen tar över allt. Det är tekniskt sätt allt. Självklart så går inte allt som planerat. Väl när gården har blivit övertagen så påbörjar ett maktspel, ett spel där enbart en kommer komma ut som vinnare. 

Animal Farm är en fabel, detta är George Orwells sätt att berätta om den ledande eventen som sker upp till den Ryska revolutionen i ett förståeligt och underhållande sätt. Du kan läsa boken för enbart underhållande syfte, du kan läsa den för historiskt syfte eller så kan du läsa den för både sakerna. Det viktigaste är bara att du läser den. George Orwell lyckas att summera och göra en otroligt grym histora på enligt 97 sidor, bara det förtjänar ett pris. Det finns en anledning till att han är en av de mest kända författarna och att hans böcker klassas som moderna klassiker. 
 
Du kan läsa mer om boken på Goodreads

Boken kan du köpa
På svenska här
På engelska här

 plats 2 har vi: Eleanor and Park av Rainbow Rowell
Rainbow... Gud vad jag har hört ditt namn under året 2014. Vart man än var så hörde man talas om denna 
Rainbow. Så självklart så var man ju tvungen att läsa en av dina böcker och nu efter jag har läst Elanor And Park så kan jag stolt säga att jag äger alla dina böcker som du släppt hittills och du är nu klassad som en av mina favorit författare. 

Eleanor, en outcast. Hon är varken snygg, smal eller speciellt rolig. Hon har haft en jobbig uppväxt och hon är verkligen inte populär. 
Park, Cool men tyst. Park en den där coola killen. Men han är också tyst, tillbakadragen person och det verkar som att han inte ens vill vara med i det coola-gänget. 
Av en slump så hamnar dessa två själar tillsammans på bussen till skolan, och det är där storyn sätter igång.  

En histora om två personer som älskar varandra men som finner det svårt att vara med varandra. Denna bok kunde enkelt ha blivit ännu en romantisk komedi. Men Rowell lyckas. Rowell tar mitt hjärta, gör mig kär i hennes karaktärer och sen tar hon en hammare och splittrar mitt hjärta i tusen bitar (jag är väldigt poetisk, jag vet). Om det är något som Rowell kan, så är det karaktärer och dialoger. Rowell får mig att skratta, får mig att känna känslorna som karaktärerna känner, får mig att gråta och hon får mig att vilja ta kudden över huvudet pågrund av all awkwardhet som händer. Efter jag har läst denna bok så suktade jag bara efter mer och mer. Varför läser du ens detta? Gå och läs boken för i helvete! 

Nu när jag skriver detta så märker jag att en omläsning måste göras på denna bok. Saknar denna underbara berättelse. Det ryktas btw om att Rowell skall skriva en fortsättning på denna bok, som är satt några år eller flera år efter händerlserna från denna bok. Jag vill ha den boken i min hand, NU!
 
Du kan läsa mer om boken på Goodreads

Boken kan du köpa 
På svenska här
På engelska här

På plats nummer 1, den bästa boken som jag läste år 2014 är: Wonder av R.J Palacio
Wonder... Åh, denna underbara bok. Den här boken kommer få dig att gråta, att gråta lite till och sen kommer den dränera dig på alla tårar du har. En otroligt stark, viktig och fin bok. Den förtjänar verkligen första plats och den förtjänar en hedersplats i allas bokhyllor 

Boken handlar om en kille, August. August, eller Auggie som han kallas är en normal kille, han känner sig normal. Men folk springer ifrån honom, folk viskar om honom och vissa skriker när det ser honom. Auggie föddes med en ansiktsdeformation. Han har blivit hemskolad i hela sitt liv och nu är det dags för honom att börja skolan. 
 
Jag har aldrig gråtit så mycket som jag gjort till denna bok. Den är så jäkla hemsk och så jäkla underbar. Detta är en bok som stannar kvar hos dig. Boken är skriven för yngre barn, dock så anser jag att alla kan och borde läsa denna bok. Den följer August men även också andra personer i August liv, där de berättar om August från deras perspektiv. Boken tar upp många olika ämnen och den visar brutaliten hos människor men även också kärleken hos människor. Detta är en av det bästa böcker jag har läst i mitt liv och är en bok jag vill att alla läser! #Bookgasm
 
"My name is August. I won't describe what I look like. Whatever you're thinking, it's probably worse."
- Citat från boken
 
Du kan läsa mer om boken på Goodreads

Boken kan du köpa
På svenska här
På engelska här
 
 
Det var dem böckerna det, 2014 är nu avklarat! Är det nu någon bok på denna lista som du inte har läst, vilket vore skamfullt (just sayin'), så tycker jag allt att du skall läsa de detta år, kanske till och med blir så att de böckerna kommer hamna på din topp tio lista nästa år! 

Nu ser vi till att 2015 blir bokens år, läs som fan nu!