Topp 10 - Böckerna du redan borde ha läst

2014 är över och ännu ett år har startart. Dags att summera, dags att tänka igenom vad som har hänt och det viktigaste, titta tillbaka på de bästa böckerna man läst 2014. Så här kommer min topp 10 lista över böcker som jag läste 2014. Böckerna på denna listan är nödvändigtvis inte publicerade år 2014 utan det är böcker som jag läst under året. Listan är även uppdelad i två delar, mest för att inlägget inte skall bli alltför långt!

2014 var ett stort läsår för mig. Jag vet att jag läste när jag var yngre, dock så kommer jag inte ihåg om jag läste mycket eller inte. Men sen i tonåren så slutade jag läsa, så jag har inte varit en book lover hela livet igenom. Men år 2014 så blev böcker, läsning och bookgasmen for real ya'll! 

Denna listan var mycket svår då jag läste många bra böcker förra året, men efter lite om och men så lyckades jag ändå. Om det är några böcker du ej har läst på denna lista så kan jag rekommendera dem varmt! (Passar även på att be om ursäkt för lite halvt dåliga beskrivningar, var nästan ett årsedan jag läste vissa av dessa böcker, vill du lära dig mer om någon bok så rekommenderar jag att du klickar på "Goodreads-länken" som finns under varje bok)

Nu kör vi, time for some Bookgasm!

På plats 10 har vi: The Fault In Our Stars av John Green
John Green är inte speciellt en okänd författare numera, och "The Fault In Our Stars" är väl en av de populäraste böckerna år 2014, vilket jag förstår efter jag läst den. Jag var lite tveksam till att läsa denna bok pågrund av vilka hyllningar den fick och får, och jag kan erkänna att boken levde inte upp till mina förväntningar, men jag gillade den.
 
Om du på någonsätt lyckats med att inte höra något om denna bok så handlar den om en tjej, Hazel, som är cancerdiagnoserad. Hon beräknas inte att ha långt tid kvar. Hon lever ett ganska instängt liv, ingen skola, inte många vänner och det hon helst gör är att läsa samma bok om och om igen. Men en dag går hon på ett möte för människor som lider av liknande sjukdomar som hon gör, där möter hon en kille, Augustus om jag minnst rätt (Det finns alltid en kille/tjej, right?). Denna kille kommer förändra hennes liv, mer än hon kan tro.
 
John Green gör ett bra jobb med att fly ifrån det förutsägbara, han skriver en hjärtskärande historia men som innehåller humor. Jag trodde boken skulle vara en ganska deprimerande bok, vilket den var till viss del. Men den fick mig också att skratta mer än vad jag hade trott. Jag rekommenderar denna till de flesta, men försök glömma allt du har hört om den och läs den som om den vore vilken bok som helst. Jag tror att hypen förstör lite när det kommer till denna bok. Vill även påminna att det är okej att ogilla böcker som andra verkar älska, vi alla tycker olika! (Många som avgudar denna bok kan verkligen inte förstå att andra kanske inte avgudar den lika mycket som dem gör, därav så säger jag detta!) 
 
Du kan läsa mer om boken på Goodreads

Du kan köpa boken
På svenska här
På engelska här

På Plats 9 har vi: EngelsforsTrilogin av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
Nämen, en ungdomstrilogi från svenska författare som faktiskt lyckas, som gör bra ifrån sig. Något jag aldrig trodde skulle ske. Jag har inte läst sista boken ur denna trilogi då den är ett monster på 900+ sidor (Men jag skall läsa den, snart!). Dock så har jag läst den första, den andra samt den grafiska novellen (Läs ej den grafiska novellen innan du har läst den andra boken, den inkluderar stora spoilers som jag ej visste om...). 

Serien är förvånansvärt bra. Den handlar om ett gäng människor som går i samma gymnasium, de har egentligen ingenting gemensamt. De tillhör olika grupper, vissa av dem har relationer sen innan och vissa vet inte ens vad de andra heter. Men genom olika händelser så slås de tillsammans, i ett äventyr som är större än vad de tror. Tillsammans så måste de finna en lösning, om de vill överleva.

Låt er inte luras av den klyschiga beskrivningen på denna bok, det är mer till den än vad man tror. Detta är en beroendeframkallande serie som har blivit grymt populär och översatts till många olika språk av goda anledningar. Det handlar inte enbart om magi, spänning, föräderi och att rädda världen utan om vanliga ungdomsproblem, det handlar om kärlek, vänskap, trogenhet, mobbning, sexualiteter och en hel drös andra saker. Dessa historier har många lager i sig och det är vad som gör den speciell enligt mig. Jag önskar bara att jag hade läst böckerna när jag var 16, då hade jag nog kunnat relatera med karaktärerna mer. 
 
Du kan läsa mer om boken på Goodreads
 
Du kan köpa boken
här eller här

plats 8 har vi: The Summer I Turned Pretty - Trilogin av Jenny Han
Ännu en trilogi, fast denna är utan magi och rädda världen aspekter. Denna serien kan nog klassas som en klyscha, om det inte vore för hur karaktärerna växer i denna trilogi, alltså växer som personer. Hade detta inte varit en trilogi så hade den inte hamnat på min topplista, eller den kanske hade hamnat på en topplista över böcker som lever på klyschor, tillsammans med Mara Dyer. Om du vill läsa The Summer I Turned Pretty, så gör dig redo på att läsa alla tre böckerna, för det är då du riktigt kommer njuta av denna serie. Böckerna är på ca 300 sidor var, och jag personligen läste igenom alla tre på 2 dagar. Sträckläsvarning helt enkelt. 

Storyn är ganska simpel, vi har Isabel, en typisk tjej som har alltid spenderat sina sommrar i ett sommarhus på en ö med hennes mamma bästa vän och hennes med två söner, Connar och Jeremiah (Du kan ana vad som händer, jupp triangeldrama!). Men denna sommaren är annorlunda, denna sommaren så märker bröderna henne, detta är sommaren som hon "turned pretty".

Historien vid första anblick kan verka väldigt... klyschig (har ni märkt att jag älskar det ordet?). Men låt er ej luras, detta är en histora om att växa upp, hitta sig själv och en histora som kommer bryta ditt hjärta. Jenny Han har en förmåga att skriva relationer (Inte enbart romantiska, utan familjerelationer och vänskapsrelationer) som ingen annan. Enda nackdelen med Jenny Han är att man märker (efter man läst 7 böcker av henne) att mycket enligt henne hänger på utsidan. Killarna märkte bara Isabel när hon blev "snygg". Detta är ett problem jag märkt i många av Han's böcker. Men annars är hennes böcker något jag varmt rekommenderar för den som gillar att läsa om relationer och "coming of age" - historier. 
 
Du kan läsa mer om boken på Goodreads

Du kan köpa alla tre böckerna
här eller här
 
På plats 7 har vi: Divergent - Veronica Roth
Ännu en icke oväntad bok, ännu en "Hunger games" - look alike, Jupp. Men denna är bra, till skillnad från många andra böcker som försöker likna Suzanne Collins dystopi succe. Om du inte vet vad Divergent är, så är jag redigt chockad. Boken och filmen syns överallt, pratas om överallt. Jag tänker inte ens engagera mig med en kort beskrivning, för du borde veta! 

Detta är en sådan där bok som du läser på en dag, som du älskar, som du inte kan sluta tänka på. Jag har inte läst fortsättning till böckerna pågrund av att jag gillade faktiskt hur Divergent slutade, och jag har redan blivit spoilad på vad som händer i Allegiant ändå. Men denna boken gör egentligen inget nytt, men det den gör, gör den jävligt bra! 

Och självklart, har du inte läst boken än så undrar jag vad du egentligen gör med ditt liv... 
 
Du kan läsa mer om boken på Goodreads
 
Du kan köpa boken 
På svenska här
På engelska här
 
På plats 6 har vi: Me And Earl And The Dying Girl av Jesse Andrews
Okej, Här har vi ännu en "cancer-bok"... Gosh! - Det var vad jag tänkte första gången jag hörde om denna bok, gud vad fel jag hade. Detta är en bok som egentligen inte gör mer än att få dig att asgarva, hårt! 

Den handlar om en kille, vid namn Greg. Han är ganska ocool, mobbad och nördig. Han älskar producera filmer och hans enda "vän" Earl brukar hjälpa honom med att göra dessa filmer. Jag säger "vän" just för att de egentligen inte är vänner, utan de umgås för de inte har någon annan att umgås med. En dag så får Greg reda på att en ex-flickvän till honom, en tjej han inte gillar så värst mycket, har fått cancer och lär dö snart. Hans mamma tvingar då Greg att umgås med denna tjej och Greg är inte speciellt glad över detta.

Denna bok är en lite roligare syn på cancer, den utforskar en väg som inte många andra böcker gör. Den tar inte så allvarligt och djupt på sjukdomen (Fel eller ej, detta är vad Jesse Andrews valde). Personligen så älskade jag den. Inte många böcker har fått mig att skratta så mycket. Boken varierar från vanlig skrift till att vara skriven som ett manus (Då Greg gillar film så mycket så ser han vissa situationer i sitt liv som ett manus, if that makes any sense). Boken fick mig att skratta och i slutet så kanske en tår föll också. Men det är inte så att Jesse Andrews skrattar cancer i ansiktet, utan han bara skriver om en kille som blir tvingad att umgås med en tjej som har cancer och om denne killes kompis som verkar ha lite smått agressionsproblem. 
 
Du kan läsa mer om boken på Goodreads 
 
Du kan köpa boken
här eller här
 
Detta var första delen, för att korta ner inlägget så delar jag upp topplistan i två inlägg! 
Vilka böcker skall ta hem topplatserna?