#Tonår

Om ni läser lite olika bokbloggar så har ni nog stött på "Sommarlov med kulturkollo". Det är en slags "lek" där du varje dag får ett nytt ord som du skall göra ett blogginlägg av. Hur du väljer att tolka detta ord är helt upp till dig. Jag tänkte göra några men inte alla dessa ord.  
 
#Tonår
Alla gillar väl att läsa ur tonåringars perspektiv på livet? Dramatik med sex, alkohol, droger, finna sig själv och massa små problem som exploderar och plötsligt blir livsviktiga. Okej, kanske inte alla gillar att läsa ur en tonårings perspektiv. Men dagens ord är tonår och med det tänker jag tipsa om en serie som jag personligen gillar och som jag tycker passar perfekt att läsa för alla er tonåringar därute. Sen så är karaktärerna i serien tonåringar = perfektion för detta ord helt enkelt. 
 
 
Burn for Burn trilogin av Jenny Han och Siobhan Vivian är serien som jag skall tipsa om med de underbara omslagen *Insert smiley with hearts as eyes*. I serien följer du dessa tre tjejer i olika dramatiska situationer. Serien har stort fokus på hämnd, vilket är perfekt för min smak. En riktigt mumsig hämndhistoria går alltid hem hos mig. Tjejerna i böckerna är helt olika ifrån varandra. Vi har "The IT-Girl", vi har den blyga och vi har den "Too Cool For School"-tjejen, tre tjejer som inte riktigt gillar varandra men som nu tillsammans skall utsätta personer för hämnd på grund av... anledningar. Jag må säga att dessa tre följer stereotypen, eller mallen, ganska bra, vilket var det jag förväntade mig så den delen störde mig ej så mycket. Dock så gjorde de båda författarna ett bra jobb med att ge de tre tjejerna sin egna röst, de kändes aldrig som samma person. Kapitlen är ifrån de tre olika tjejernas perspektiv så du följer aldrig en och samma tjej igenom hela serien utan du får alla tre tjejers synvinkel på saker som händer. Deras tankar om vissa händelser kan skildra ganska mycket vilket gav en intressant läsning. Även klyschor skedde dock så var det mycket mindre än väntat. 
 
Om du blandar hämnd med mode, skvaller, snygga pojkar, heta nätter, fester, hemligheter, droger, förluster  och massa annat (som jag inte tänker nämna på grund av spoilers) i en kittel och rör om så får du denna underbara serie. Jag kan säga nu att serien är nog inte för er alla, men jag tror att många skulle uppskatta den. Ge den en chans i alla fall. Jag tror att många olika twistar i denna historia kommer förvåna många och har du alltid velat läsa en chick-lit fast med lite mörkare teman så har du hittat rätt! 
 
Obs: varning för sträckläsning och sömnlösa nätter! 
#1 - - lover ;):

Dags för ett nytt inlägg ;););)