Recension | Livets Outgrundliga Mysterier

Utgiven: 2015 (2012 på engelska)
      Sidor: 335
      Språk: Svenska (Original: Engelska)
      Utgivare: Gilla Böcker

Goodreads

Första Meningen: "En sommarkväll somnade jag och hoppades att världen skulle vara annorlunda när jag vaknade"

Handling: "Aristotle Mendoza är femton år och arg på världen, livet, allt och alla – inklusive sig själv. Hans bror sitter i fängelse, hans pappa är traumatiserad av kriget och han har inga vänner. En het sommardag träffar han Dante vid den lokala poolen. Dante som läser dikter, målar, gråter, har intellektuella föräldrar och älskar att gå barfota. Deras vänskap är osannolik men omedelbar och tillsammans utforskar de livets outgrundliga mysterier – hur man ska lära sig att acceptera sin familj som den är, vad det innebär att växa upp, varför man känner som man gör och, framför allt, hur man ska veta vem man egentligen älskar."

Vad jag tycker: Jag har velat läsa denna bok under en längre tid då jag har hört så många bra saker om den och en dag så såg jag att den hade blivit översatt (äntligen) till svenska. Då jag läst så mycket böcker på engelska så kände jag att det var dags att sätta tänderna i en bok som var skriven eller översatt till svenska. Så denna lilla historia landade i mitt bibliotek under ett perfekt läge.

Detta var en historia som jag verkligen behövde just nu. Handlingen är enkel då den följer Aristotles, eller Ari som han föredrar att bli kallad, liv bland familjehemligheter, ensamhet och förvirring. Boken gör egentligen inget speciellt då Ari är den typiska karaktären som inte vet vem han är. Men en dag så träffar han Dante, en kille som inte alls är lik han själv. Ari gillar att slåss, Dante skulle aldrig drömma om att ta till sig våld. Dante har inga problem att prata om känslor, Ari däremot har väldigt svårt för det. Dante gillar poesi och ser det mesta ur en positiv synvinkel, Ari - kanske inte så mycket. Som man märker så har dessa två inte mycket gemensamt förutom att de båda är väldigt ensamma i denna värld.

Handlingen är ganska uppenbar, men Benjamin Sáenz gör att bra jobb med att slänga överraskningar och oförväntade saker i mitt ansikte vilket gjorde att jag uppskattade boken mer än vad jag förväntade mig.

Språket är enkelt, kanske ibland lite för enkelt. Men det gör så att man lätt hänger med och förstår vad som försiggår samt inte behöver stanna upp för att googla upp något ord (vilket är skönheten med att läsa en bok på svenska istället för engelska enligt mig).

Att boken är ur perspektivet ifrån en kille som försöker att finna sig själv med hjälp av en annan kille är, enligt mig, helt underbart. Det är inte ofta som jag läser ungdomsböcker i nutida dagar som är ifrån en killes perspektiv. Inte för att jag har något emot att läsa ifrån ett kvinnlig perspektiv, men jag gillar att läsa ifrån olika karaktärer och människors ögon och för att vara ärlig så är jag ganska trött på alla Katniss-liknande karaktärer som översvämmas i ungdomsböckernas värld numera.

Men ja, boken lägger inte fram något nytt på bordet utan det är en saga om en kille som inte vet vem han är och som försöker hitta det och på vägen till det så får man reda på hemligheter och förklaringar. Eftersom detta också är en bok om en ungdom som försöker hitta sig själv så kan ni räkna med lite homosexuella tendenser, något som jag verkligen uppskattar.

Mest av allt så älskar jag denna bok på grund av karaktärerna och relationerna. Jag älskar både Aris familj samt Dantes och jag älskar den relation som Dante och Ari bygger upp. Författaren är inte rädd att ta det sakta men säkert, här har vi ingen instalove eller liknande utan allt känns realistiskt, förutom kanske vissa dialoger som sker mellan vissa karaktärer.

Vissa saker skulle jag ha velat att författaren utforskade lite mer, så som Aris systrar som nämns ganska ofta men som man aldrig får träffa, jag minns inte ens om man får reda på deras namn. Sen så är Aris bror som sitter i fängelse en ganska stor del av berättelsen också, en av de saker hans familj inte pratar om. Men jag känner att den delen också skulle utforskats lite mer, i alla fall efter man får reda på lite av hemligheterna till varför hans familj inte vill prata om det.

Det finns inte mycket negativt att säga om denna bok, jag tror att många skulle uppskatta denna fina berättelse. Jag rekommenderar den till er alla, se till att läsa den nu innan sommaren tar slut. För denna bok vill du läsa nu under sommaren.

Boken har även fått väldigt många femstjärniga recensioner på goodreads och vunnit grymt många priser däribland "Michael L. Printz Award honor for Young Adult fiction" - Något jag verkligen förstår och om du är en person som går på hur många priser en bok har vunnit så har du nog redan koll på denna bok.

Omslag: Omslaget på den svenska översättningen är okej, även om det nu är en människa på bilden. Men jag föredrar det engelska omslaget helt klart.

Omdöme:
Kommer nog inte som en förvåning att denna bok får en femma. Jag blev helt indragen i världen där Ari lever och hans relationer. Ari känns komplex och är en välbyggd karaktär. Bokens små fel vägs upp av allt annat som denna bok, enligt mig, gör bra. Helt klart en bok som jag tycker ni alla skall kolla upp.

Du kan köpa boken:
På svenska här eller här
På engelska här eller här